Mindful Eating för Gottegrisar: e-kurs

Arrangör Ulrika Gabriel
Tid 2016-03-28 19:00
Plats Vid din dator/smartphone
Mindful Eating för Gottegrisar
249 kr

Äter du mer godis och sötsaker än vad du vill? Har du svårt att stå emot sötsaker? Vill du minska på ditt godisätande eller kanske sluta helt? Har du en tendens att överäta eller känsloäta?

Du är inte ensam! Med hjälp av övningarna i denna kurs får du lära dig att hantera sötsuget och att själv kunna ha kontrollen.
Du får:

  1. Kursen i form av en e-bok (pdf-format) till din mejl. Den består av 14 olika uppgifter som ska göras en om dagen. Boken består av 28 sidor i A4-format.

  2. Tillgång till ett gemensamt forum i form av en hemlig grupp på Facebook där du kan ställa frågor, dela med dig, peppa och peppas av andra deltagare.

Vi vet alla att godis och sötsaker (kakor, glass och annat som innehåller socker) inte är bra varken för vår hälsa eller vår vikt. Men det är svårt att låta bli. Suget är ofta stort och vi utsätts för frestelsen konstant.
Därför är det viktigt att lära sig att hantera dessa situationer. 
Genom att lära dig att få ett lugn i kroppen och minska stressen, så har du mycket lättare både att göra medvetna beslut och också att känna efter vad du verkligen vill.
Eftersom sötsaker inte är ett förbud under kursen, så kommer du inte att känna dig misslyckad när du äter. Du kommer istället att få lära dig att värdera vilka situationer du verkligen vill äta något sött och att då dessutom kunna njuta till fullo. Resultatet kommer säkert att förvåna dig. Du kommer äta både mindre mängder och mer sällan.
Du lär dig helt enkelt ett naturligt förhållningssätt och kan själv bestämma om, när och hur mycket du vill äta.
Denna teknik kommer du att ha nytta av även när det gäller annan typ av mat, överätning samt känsloätande.
Under kursen får du lära dig en metod/teknik som är mycket effektiv och mycket enkel. Det är inte förbjudet att äta sötsaker under kursen. Faktum är att det är bra om du fortsätter att äta, åtminstone till viss del, eftersom tekniken och förhållningssättet du får lära dig handlar om att du ska lära dig att hantera ditt sötsug och kunna kontrollera det. Och det kan du inte lära dig om du inte tränar.
Du kan dock räkna med att du kommer att äta mindre och mindre mängd under kursens gång.

Under kursen får du bland annat lära dig:
¤ Att andas medvetet för att sänka din stressnivå och öka njutningen
¤ Att äta långsamt och njutningsfullt
¤ Att välja omsorgsfullt och kvalitetsmedvetet
¤ Att känna efter om du verkligen är sötsugen
¤ Att kunna gå in i en affär, kiosk etc. utan att falla för frestelsen

När du har anmält dig till kursen får du ett mejl med en länk så att du kan ladda ner e-boken till din dator eller skriva ut den om du föredrar det.
Detta mejl skickas manuellt, så beroende på när din inbetalning registreras kan det ta upp till 12 timmar innan du får ditt mejl,


Så här säger några av deltagarna som tidigare har gått kursen:


"Jag sökte till kursen pga ett sjukligt beroende av främst cocacola, men även andra sötsaker utöver detta. Jag har inte druckit någon cocacola sedan dag 2 i kursen - inte för att jag förbjudit mig själv, men jag har ställt om tankarna och reflekterat över om det faktiskt är värt att dricka allt det där sockret. Likadant med godis - jag kan ta ett par bitar, sedan är jag nöjd. Innan kunde jag få i mig 200g choklad och en chipspåse varje kväll, utan problem". /Gabriella

"Stressar inte när jag äter så då kan jag njuta mer av maten äter sötsaker för att jag vill och inte bara för att trösta sig." /Fredrik

"För mig som har problematik med ADD, Bipolaritet samt Borderline har detta betytt så fruktansvärt mycket för mig. Med dessa diagnoser är socker en av mina största fiender, och jag visste att jag var tvungen att komma ifrån det beroendet jag hade för att kunna må bättre och dämpa min extrema ångest, som många gånger har lett till besök på akuten, tung medicinering samt tillfällen då jag blir medvetslös och kräks samtidigt. 
På dessa (snart) 14 dagar vill jag inte påstå att jag blivit mirakulöst frisk, men jag har absolut påbörjat att förändrat ett skadligt beteende, hittat mig själv och förstått vad mitt psyke och min kropp mår bra utav. Och såhär efteråt måste jag erkänna att det känns mycket skönare att unna sig en godis eller två vid enstaka tillfälle, än att klämma i sig allt man har och bli helt däckad efteråt. Jag är supernöjd, jag är evigt tacksam för möjligheten och kommer absolut rekommendera detta till andra!"
 / Gabriella



"Detta har gett mig ett annat förhållningssätt till godis och ätande på det hela taget. Jag känner en ny respekt för både mig själv och mina känslor och känner att jag faktiskt har ”rätt” att njuta av en kaka till kaffet utan dåligt samvete. Att jag sedan kanske väljer bort kakan nästa gång det bjuds får mig att känna mig stolt och nöjd med att jag vet varför jag valde det ena eller det andra är ju ytterligare en fördel."/ Ulrica

"Jag har fått hopp och motivation för framtiden. Detta är en bra grund för ett livslångt arbete. Jag känner att det har hjälpt mig en bra bit på vägen i kampen för ett hälsosammare liv. Jag vet precis vad man bör äta för att t.ex. gå ner i vikt. Skillnaden nu är att jag fått redskapen att äntligen kunna ta ytterligare steg i rätt riktning. Att lära känna sig själv och sitt beteende för att ha bättre möjlighet att hantera matsituationer. Jag är så tacksam för att jag fick chansen att delta."/ Anonym

" Tack Ulrika för att du medvetandegör oss! För mig har det varit 4 mycket givande veckor. Nu när jag har varit utan småätande i 4 v har jag mer tro på mig själv än vad jag hade innan. Jag vet att detta kan bli en del av resten av mitt liv. Tack än en gång!"/ Anonym


"Tack för uppvaknandet - nu kör vi resten av livet!" /Anonym