Fullmåne-skogsbad Lidingö 1/9

Arrangör Forestnest
Tid 2020-09-01 19:0021:00
Plats Vid Kottlasjön, Lidingö
Skogsbad 1/9
 

Följ med på ett skymningsskogsbad i fullmånens sken, det kan bli magiskt!

Vi går in i skogen när solen fortfarande är uppe och avslutar om vi har tur, belysta av fullmånens sken. Vi börjar med att bli inbjudna till lugna skogsbadsövningar, till stor del i tystnad där du mest är med dig själv i kontakt med naturen. När skymningen kommer blir du inbjuden att meditera på sådant du vill släppa taget om och manifestera det i en eldceremoni. Även om det är mulet så månen inte syns finns den med oss med all sin kraft. Mellan inbjudningarna samlas vi i en cirkel där de som vill kan dela med sig av sina upplevelser.

Guide: Annika Hadenius, Certifierad Skogsbadsguide, Psykosyntesterapeut under utbildning, formgivare och friluftsentusiast. För mig har skogsbadet öppnat upp ett helt nytt sätt att vara med naturen, i det har jag hittat ett nytt lugn.

Investering 250 kronor. Swish till 073-5882269 i samband med anmälan. Din plats är reserverad när du har anmält dig och betalat. Det går bra att använda sitt friskvårdsbidrag till skogsbad.

Vi håller till i skogen runt Kottlasjön på Lidingö. Samling vid Kottlasjöns strand. Parkering finns. https://goo.gl/maps/BoKLwS2y57VAEJvcA

Kommunikation: Buss 201 från Ropsten mot Kottla, kliv av på hållplats Kottlasjön, det går en buss från Ropsten 18.37 som är framme 18.51.

Ta på oömma kläder efter väder och rejäla skor samt ta med någonting att dricka och ett sittunderlag. Det är viktigt att klä på sig ett extra lager eftersom vi ibland kommer att vara stilla i naturen. 

Välkommen!

Mer om skogsbad Skogsbad är en översättning från japanska Shinrin-yoku som betyder att bada i skogsatmosfären. Det utvecklades i Japan på 1980-talet som ett sätt för stressade storstadsmänniskor att återknyta kontakten med naturen. Forskning har visat att vistelse i skogen har många hälsofrämjande effekter. Bland annat kan skogsbad minska stress, förbättra immunförsvaret, balansera blodtrycket och ge bättre sömn. Man har tex mätt att vistelse i naturen sammanlagt två timmar per vecka kan göra skillnad för en persons välmående.