Skogsbad Mäsinge strand 23/8

Arrangör Forestnest
Tid 2020-08-23 10:0012:00
Plats Mäsingestrand, Båstad, Ängelholm
Skogsbad 23/8
 

Vi lämnar sommarstugeområdet och går med långsamma steg lite västerut in i ett område med skog och öppna ängar. Där saktar vi in ytterligare och blir guidade att ta in naturen runt oss med ett sinne i taget. Vi blir inbjudna att känna vinden i ansiktet, höra suset i trädkronorna och känna hur mossan luktar.

Det blir en kort och långsam promenad. Vi stannar för att bli inbjudna till olika övningar, där du oftast är i tystnad med dig själv i kontakt med naturen. Mellan inbjudningarna samlas vi i en cirkel där de som vill kan dela med sig av sina upplevelser.

Guide: Annika Hadenius, Certifierad Skogsbadsguide, Psykosyntesterapeut under utbildning, formgivare och friluftsentusiast. För mig har skogsbadet öppnat upp ett helt nytt sätt att vara med naturen, i det har jag hittat ett nytt lugn.

Investering 250 kronor. Swish till 073-5882269 i samband med anmälan. Din plats är reserverad när du har anmält dig och betalat. Det går bra att använda sitt friskvårdsbidrag till skogsbad.

Vi håller till i skogen mellan Mäsinge strand och Ramsjöstrand. Samling vid parkeringen Midsommarvägen 21, https://goo.gl/maps/us85qhUnEEACv6yr8

Ta på oömma kläder efter väder och rejäla skor samt ta med någonting att dricka och ett sittunderlag. Det är viktigt att klä på sig ett extra lager eftersom vi ibland kommer att vara stilla i naturen. Vi kanske tar ett dopp i havet efteråt om vädret tillåter, ta med dig badkläder om du vill!

Välkommen!

Mer om skogsbad Skogsbad är en översättning från japanska Shinrin-yoku som betyder att bada i skogsatmosfären. Det utvecklades i Japan på 1980-talet som ett sätt för stressade storstadsmänniskor att återknyta kontakten med naturen. Forskning har visat att vistelse i skogen har många hälsofrämjande effekter. Bland annat kan skogsbad minska stress, förbättra immunförsvaret, balansera blodtrycket och ge bättre sömn. Man har tex mätt att vistelse i naturen sammanlagt två timmar per vecka kan göra skillnad för en persons välmående.