Skogsbad Lidingö 18/4

Arrangör Forestnest
Tid 2020-04-18 14:0016:30
Plats Kottlasjön, Lidingö
Skogsbad Lidingö 18/4
 

Jag har minskat maximala antalet deltagare och gjort en del justeringar i min planering som innebär att vi genomför skogsbadet på ett säkert sätt. Mer om det kommer i ett mail efter att du ha anmält dig. 

Vi lämnar de stora stigarna och går med långsamma steg in i skogen. Där saktar vi in ytterligare och blir guidade att ta in naturen runt oss med ett sinne i taget. Vi blir inbjudna att känna vinden i ansiktet, höra suset i trädkronorna och känna hur mossan luktar.

Det blir en kort och långsam promenad. Vi stannar för att bli inbjudna till olika övningar, där du oftast är i tystnad med dig själv och med naturen. Mellan inbjudningarna samlas vi i en cirkel där de som vill kan dela med sig av sina upplevelser.

Guide: Annika Hadenius, Certifierad Skogsbadsguide, Psykosyntesterapeut under utbildning, formgivare och friluftsentusiast. För mig har skogsbadet öppnat upp ett helt nytt sätt att vara med naturen, i det har jag hittat ett nytt lugn.

Investering 250 kronor varav 25 kr per deltagare går till WWF. Swish till 073-5882269 i samband med anmälan. Din plats är reserverad när du har anmält dig och betalat. Det går bra att använda sitt friskvårdsbidrag till skogsbad.

Vi håller till i skogen runt Kottlasjön på Lidingö. Samling vid Kottlasjöns strand. Parkering finns. https://goo.gl/maps/BoKLwS2y57VAEJvcA

Kommunikation: Buss 201 från Ropsten till Kottlasjön, det går en buss från Ropsten 13.49 som är framme 14.03, vi startar när den bussen kommit.

Ta på oömma kläder efter väder och rejäla skor samt ta med någonting att dricka och ett sittunderlag. Det är viktigt att klä på sig ett extra lager eftersom vi ibland kommer att vara stilla i naturen. 

Välkommen!

Mer om skogsbad Skogsbad är en översättning från japanska Shinrin-yoku som betyder att bada i skogsatmosfären. Det utvecklades i Japan på 1980-talet som ett sätt för stressade storstadsmänniskor att återknyta kontakten med naturen. Forskning har visat att vistelse i skogen har många hälsofrämjande effekter. Bland annat kan skogsbad minska stress, förbättra immunförsvaret, balansera blodtrycket och ge bättre sömn. Man har tex mätt att vistelse i naturen sammanlagt två timmar per vecka kan göra skillnad för en persons välmående.