Lösningsfokus HT 24
Arrangör | Västerås stad |
---|---|
Tid | 2024-10-10 14:30 – 2024-12-31 19:00 |
LF BOOST
Lösningsfokus - Håll lågan vid liv!
Var det länge sedan du gick en utbildning i Lösningsfokus? Vill du friska upp dina kunskaper och möta andra som gillar förhållningsättet?
Då har du möjligheten att delta på en träff med likasinnade den 10 oktober. Vi kommer repetera grunderna, diskutera samtalstekniker samt lyfta exempel från verksamheter som använder arbetssättet.
Vår ambition med träffen är att ge syre åt de gnistor, lågor
och eldar som brinner därute
Låter det intressant?
Anmäl dig till:
Sista anmälningsdag 6 Oktober begränsat antal
Målgrupp: Alla med någon form av utbildning i LF
Datum och tid: 10 Oktober 14.30-16.30
Plats: Stadshuset
Välkommen önskar Martin Larsson & Mikael Thunblom
Enheten för forskning och skolutveckling
Västerås stad
Grundutbildning i lösningsfokuserat förhållningssätt
Målgrupp: All verksam personal på skolor
Datum och tid: Nästa start HT 24
Plats: Bäckbyhuset
Anmälan HT24
Innehåll
Välkommen till 5 träffar där vi tittar på vad det innebär att jobba lösningsfokuserat och hur det coachande samtalet kan vara till nytta i utvecklings- och förändringsprocesser. Du kommer att få grundläggande kunskaper i arbetssättet och även få ta del av exempel där man använt sig av förhållningssättet i olika delar av verksamheten. Efter avslutad utbildning får du möjligheten att delta i någon av de fördjupningar som erbjuds.
Övergripande innehåll
Grundläggande kunskaper i Lösningsfokuserat arbetssätt/förhållningssätt
Konkreta samtalsverktyg och frågebatterier
Samtalstekniker
Skillnaden mellan problemfokus och lösningsfokus
Self-Determination Theory (SDT)
Enkla och komplexa problem/utmaningar
Systemteori
Resursinriktad feedback
Tillfälle |
Innehåll |
1 |
Grunder i Lösningsfokus (Historik & förhållningsätt) |
2 |
Uppföljande samtal + samtalsteknik |
3 |
Systemteori |
4 |
Resursinriktad feedback |
5 |
Repetition & Diplomering |
Utbildningens syfte och mål
Utbildningen syftar till att ge deltagaren grundläggande kunskaper i Lösningsfokuserat arbetssätt/förhållningssätt samt konkreta samtalsverktyg och frågematriser som kan användas i arbetet på enheten med elever och kollegor.
Bakgrund
Lösningsfokuserat arbetssätt/förhållningsätt utgörs av ett processinriktat samtalsverktyg där användaren strävar efter att formulera frågor som i högre utsträckning aktiverar mottagarens egna lösningar och idéer omkring problem, utmaningar och mål.
Förhoppningen är att mottagaren upplever ökat inflytande och delaktighet i frågor som är relevanta för mottagaren och utvecklar den egna förmågan att formulera mål samt vilka steg som är lämpliga för att ta sig dit.
"Sambandet mellan elevers möjlighet till delaktighet och inflytande i lärande och arbetet i skolan är av stor betydelse för goda kunskapsresultat och välmående”
”Delaktighet och inflytande ska förstås som en kontinuerlig process där både formellt beslutsfattande likväl som delaktighet i själva undervisningen ryms utan att för den skull läraren lämnar över ansvaret för undervisningen på eleverna".
Källor: Delaktighet och lärande, 2015, Skolverket. Läroplanen 2:3 Elevens delaktighet och inflytande
Målraket
Målgrupp: MålRaket riktar sig främst till dig som är klasslärare eller på annat sätt är ansvarig för en grupp i år f-6
Datum och tid: Meddelas senare
Plats: Bäckbyhuset
Anmälan: HT 24
Välkommen till MålRaket
Är det dags att ta klassen till nya höjder och samtidigt främja en positiv och framgångsrik gemenskap? Upptäck MålRaket, lekprojektet som är skapat för klasser i år F-6, där lek blir en kraftfull motor för att nå gemensamma mål!
MålRaket tar leken till en ny nivå genom att integrera lösningsskapande i varje aktivitet. Varje lek blir ett verktyg för att stärka problemlösningsförmågan och skapa en positiv inställning till gemensamma utmaningar.
Alla aktiviteter och verktyg i MålRaket är utformade för att integreras i skoldagen och tar minimalt med tid från övrig undervisning
Under träffen kommer vi presentera flera konkreta verktyg som du kan använda för att hjälpa din klass vidare i sin utveckling. Alla verktyg bygger på Self-determination theory och syftar till att skapa en känsla av ”jag kan, jag vill och jag vågar” hos eleverna. MålRaket hjälper även till att bygga en känsla av samhörighet i gruppen där varje individ blir en viktig del i klassen välmående.
Stöd och support
Behöver du ett Lösningsfokuserat coachande samtal eller stöd i ditt arbete med individ eller grupp? Under hösten har du möjlighet att få detta av oss online när det passar dig.
Vad du kan förvänta dig?
Vi använder Lösningsfokuserade samtalsverktyg och förhållningssätt vilket innebär att vi snarare ställer frågor som hjälper dig hitta ditt nästa steg istället för att komma med pekpinnar. Utgångspunkten är att du är experten i ditt klassrum och vår uppgift är att hjälpa dig hitta dina framgångsfaktorer baserat på vad du gjort tidigare som har fungerat i liknande situationer.
För dig som gått en utbildning i Lösningsfokus och vill utveckla ditt arbete erbjuder vi även stöd där du tillsammans med oss kan bygga din plan och dina strategier för hur du vill att det ska se ut i ditt klassrum.
Hur och När
Detta startar med ett inledande möte där vi tittar på möjligt upplägg och genomförande utifrån dina tankar och behov