Stolta samarbeten eller oetiskt reklam?
Arrangör | Tankesmedjan Nocturum |
---|---|
Tid | 2025-06-25 10:30 – 11:30 |
Plats | Cramérgatan, Uppsala universitet, B-huset, Huvudentré, Sal B51 - plan 2, Visby |
Vi bjuder på lunch!
Stolta samarbeten eller oetiskt reklam?
Kändisar, reklam och ansvar - i en tid där allt är till salu men är frågan om allt bör säljas? Är all reklam ok att göra eller finns det också oetisk reklam och oheliga samarbeten? Hur väl fungerar svensk lagstiftning? Hur påverkas barn och unga? Och vem bär och vågar ta ansvar för produkterna?
I ett allt mer kommersialiserat samhälle har kändisar och influencers blivit vanliga verktyg för att marknadsföra allt från smink, hamburgare, kläder till alkohol, tobak, nikotin och spel om pengar. Allt oftare sätter folkkära artister och TV-profiler sitt namn direkt på produkten – samtidigt som gränsen mellan person och varumärke blir allt mer otydlig.
Tankesmedjan Nocturum bjuder in till seminarium och lanserar samtidigt en ny rapport om kändisar som marknadsför alkohol – tillsammans med färska siffror från Novus om svenskarnas inställning i frågan.Medverkande
Kerstin Janemar, Verksamhetsansvarig, Tankesmedjan Nocturum
Hjalmar Strid, Client Advisor och Opinionsexpert, Novus Group International AB
Lovisa Montin, Seniorkonsult, Reform Society
Madeleine Tügel , Förbundsordförande, Spelberoendes riksförbund
Sofia Brännborn, Kommunikatör & Projektledare, IAB Sverige
Jessica W Sandberg, Kommunikatörer och Tidigare Fröken Snusks pr-chef , Besvärlig sedan 1977 AB och ledamot i IQ-initiativet AB