Publikutveckling-Mer än bara marknadsföring

Arrangör Gällivare kommun
Plats Kunskapshuset konferensen Björnen, Gällivare
Publikutveckling- Mer än bara marknadsföring måndag 14 oktober 18.00
 
Uppföljande workshop: Publikutveckling – mer än bara marknadsföring tisdag 15 oktober 17.30
 

Publikutveckling- Mer än bara marknadsföring 14 oktober 18.00

Hur gör vi för att locka fler till våra evenemang som konserter, vernissage, pop-up butiker, kulturfestivaler, föreläsningar?
Vilka är dessa ”fler” som vi vill nå ut till, och attrahera som publik och deltagare?
Vad krävs för att vi ska nå dem med vårt budskap och omvandla dem till publik/besökare/deltagare/kund?
Hur blir vi relevanta för dem vi når - och vill nå?

Fredrika Johansson jobbar som projektledare för North Creative Nodes. Ett projekt som ska stärka kulturella och kreativa branscher i Norrbotten genom att bland annat skapa mötesplatser för samverkan, affärer och ökad kunskap om att verka inom branschen. Fredrika har arbetat som Verksamhetschef och projektledare på Kulturcentrum Ebeneser i tio år. Ett ideellt föreningsdrivet kulturhus i Luleå med ungefär 200 evenemang årligen. Där har hon varit med och byggt upp verksamheten från start - och jobbar själv som arrangör och som möjliggörare för arrangörer som vill förverkliga ett evenemang. Hon är initiativtagare till projektet Arrangörer i Norr, som idag utvecklats till en förening arbetar med arrangörs-och publikutveckling i Norrbotten. Fredrika har varit med och tagit fram koncept som Hamnfestivalen Live och Luleå Live.

”I min föreläsning kommer jag att gå igenom begreppen publikarbete, publikutveckling och publikengagemang och hur de uppstått.

Jag berättar hur ni kan arbeta med att utveckla era målgrupper genom dessa olika och nya perspektiv. Jag kommer att visa på vad som krävs för att nå fler av samma målgrupp, och vad som krävs för att nå nya målgrupper. Jag kommer väva in aktuell forskning och rapporter, likväl som egna erfarenheter.

Jag vet att många av de arrangörer jag möter jobbar helt ideellt, är helt beroende av evenemangets intäkter för att kunna gå runt, och med mycket begränsat med tid eller andra resurser för att förmedla kultur. Därför är det extra viktigt att lägga energin på ”rätt” saker kopplade till vad ni vill uppnå - och att arbetet med att nå de ni vill nå ger resultat.”

För vem?
Föreläsningen är relevant dig som på något sätt vill nå ut med ditt kulturella uttryck eller konst till en publik, deltagare, kund. För dig som är yrkesverksam inom kulturella branscher, är kulturarrangör eller behöver nå andra människor med ett erbjudande.

Uppföljande workshop: Publikutveckling – mer än bara marknadsföring 15 oktober 17.30


Vi utgår från gårdagens föreläsning och omsätter ny kunskap till praktik.
Du som deltar ha ett eget ”case” att arbeta med – någon typ av evenemang som du ska genomföra och kommunicera publikt med tyngdpunkt på digital marknadsföring. Är ni en arrangörsgrupp får ni gärna jobba gemensamt!
Deltagarna får jobba med:
- Att definierar en, eller flera målgrupper de vill nå med evenemanget.
- Skapa en eller flera ”persona”.
- Att skapa ett eller flera budskap med relevans och tydligt ”call to action” till målgruppen.
- Samla ihop material eller skapa det underlag de behöver.
- Verktyg för att lägga upp en plan inför en enklare kampanj med olika aktiviteter fram till evenemang.
Du som deltar ska ha helst ha tagit del av måndagens föreläsning.

Vi bjuder på fika!
Arrangör Gällivare kommun Kulturen. Aktiviteterna utgör "ett samarbete med projektet North Creative Nodes, som är medfinansierat av Europeiska unionen".