Lösningsfokus VT 25
Arrangör | Västerås stad |
---|---|
Tid | 2025-01-01 19:00 – 2025-12-31 19:00 |
Plats | Stadshuset, Västerås |
Grundutbildning i lösningsfokuserat förhållningssätt
Målgrupp: All verksam personal på skolor
Datum och tid: 4/2, 19/2, 19/3, 8/4 och 6/5
Plats: Stadshuset
Innehåll
Välkommen till 5 träffar där vi tittar på vad det innebär att jobba lösningsfokuserat och hur det coachande samtalet kan vara till nytta i utvecklings- och förändringsprocesser. Du kommer att få grundläggande kunskaper i arbetssättet och även få ta del av exempel där man använt sig av förhållningssättet i olika delar av verksamheten. Efter avslutad utbildning får du möjligheten att delta i någon av de fördjupningar som erbjuds.
Övergripande innehåll
Grundläggande kunskaper i Lösningsfokuserat arbetssätt/förhållningssätt
Konkreta samtalsverktyg och frågebatterier
Samtalstekniker
Skillnaden mellan problemfokus och lösningsfokus
Self-Determination Theory (SDT)
Enkla och komplexa problem/utmaningar
Systemteori
Resursinriktad feedback
Tillfälle |
Innehåll |
1 |
Grunder i Lösningsfokus (Historik & förhållningsätt) |
2 |
Uppföljande samtal + samtalsteknik |
3 |
Systemteori |
4 |
Resursinriktad feedback |
5 |
Repetition & Diplomering |
Utbildningens syfte och mål
Utbildningen syftar till att ge deltagaren grundläggande kunskaper i Lösningsfokuserat arbetssätt/förhållningssätt samt konkreta samtalsverktyg och frågematriser som kan användas i arbetet på enheten med elever och kollegor.
Bakgrund
Lösningsfokuserat arbetssätt/förhållningsätt utgörs av ett processinriktat samtalsverktyg där användaren strävar efter att formulera frågor som i högre utsträckning aktiverar mottagarens egna lösningar och idéer omkring problem, utmaningar och mål.
Förhoppningen är att mottagaren upplever ökat inflytande och delaktighet i frågor som är relevanta för mottagaren och utvecklar den egna förmågan att formulera mål samt vilka steg som är lämpliga för att ta sig dit.
"Sambandet mellan elevers möjlighet till delaktighet och inflytande i lärande och arbetet i skolan är av stor betydelse för goda kunskapsresultat och välmående”
”Delaktighet och inflytande ska förstås som en kontinuerlig process där både formellt beslutsfattande likväl som delaktighet i själva undervisningen ryms utan att för den skull läraren lämnar över ansvaret för undervisningen på eleverna".
Källor: Delaktighet och lärande, 2015, Skolverket. Läroplanen 2:3 Elevens delaktighet och inflytande